International Marketplaces

neem deel aan verkoopdagen in Europese landen

Het is voor Vlajo een belangrijke opdracht om jullie te boeien voor internationaal ondernemen. Je kan er niet vroeg genoeg mee starten. Reeds op de schoolbanken dienen jongeren overtuigd te worden van de opportuniteiten die kunnen gerealiseerd worden dankzij een positief Europees denken. Vlajo wil een open en performante structuur bieden om het toekomstig ondernemend potentieel in Vlaanderen te overtuigen van de Europese integratie en -handel.

De internationale ontmoeting, het andere leren kennen, vormt een basis voor de ‘verrijking’ van de economie. Het is maar door grenzen te overschrijden, zich nieuwsgierig open te stellen voor andere culturen dat er vriendschap en samenhorigheid kan groeien tussen deze verschillende culturen.

Vlajo wil jullie hier graag mee helpen. Wil jij je producten in het buitenland aan de man brengen?

Enkele landen uit onze moederorganisatie JA Europe nodigen je uit.

Hieronder het overzicht van de reeds gekende data:

Vlajo-projectcoördinator voor International Marketplaces

Karine Soete | karine.soete@vlajo.org | 016 29 84 14

Lees hieronder het verslag van enkele teams die de voorbije jaren deelnamen!

2 Vlajo-teams naar de Trade Fair in Wenen

Ma Jolie en Crustiny gaan internationaal!

Vrijdag 13 maart 2015

Na de aankomst in Zaventem luchthaven om 5 u. ontmoeten we de meisjes van Ma Jolie. Tijdens het wachten leren wij elkaar beter kennen. Om 7 u. checken we ons in, om daarna op te stappen op het vliegtuig. Het is 7 u. 10 en het vliegtuig vertrekt.

We landen om 8 u. 30 in de luchthaven van Vienna. We worden onthaald door de mensen van Alumni die ons toonden hoe we naar het hotel moesten. We verzamelden samen met Ma Jolie om samen naar het hotel te gaan. We komen aan maar de organisatie van Enterprise Austria was nog niet klaar, dus we konden nog niet naar ons kamer of kregen nog geen verdere informatie. 2 uur later gaan we zelf maar eens naar die mensen en dan krijgen we alle informatie en onze sleutels voor de kamers.

Beide teams hebben niet meegedaan met de eerste activiteit “Icebreaking”, we vonden het beetje absurd om meteen te moeten splitsen. Wij hebben ons even neergezet in de lobby om iets te drinken en om nog wat dingen te bespreken, Ma Jolie heeft een beetje uitgeslapen.

Om 16u vertrekken we naar Universiteit van Vienna waar we een toespraak krijgen van 4 sprekers over angst en falen. Na de sprekers gaan we naar de cafetaria van de universiteit om daar eten te krijgen. Daarna zijn we naar het hotel gegaan en daar nog beetje na gesproken over de dag en daarna gaan slapen.

Zaterdag 14 Maart

6.30u opstaan om om 7 u ontbijt te gaan eten. Dan krijgen we nog tot 8u de tijd om ons klaar te maken en onze spullen te halen want dan gaan we met de bus naar het winkelcentrum waar de gebeurtenis doorgaat. We krijgen van 9u tot 11u tijd om de stand klaar te zetten.

Ervaring van Crustiny op de markt

Voor ons was deze een beetje een tegenvaller want voor ons is warm verkopen ons sterke punt, dus onze capaciteit konden wij niet 100% tonen daar. Maar eenmaal we de attentie hadden van die mensen, verschoten ze toch wel een bultje als ze hoorden hoeveel ons aandeel waard was en hoeveel we verkocht hadden. Ook waren de andere miniondernemingen benieuwd wat we juist deden want onze stand was niet zo informatief zoals sommige andere. Maar natuurlijk hebben we alles gedaan om te bewijzen waarom we naar daar zijn gestuurd.

Ervaring Ma Jolie op de markt

Buitenlandse mini’s leren kennen en nieuwe vrienden maken. De verkoopdag begon al vroeg en ons standje bleek kleiner te zijn dan we hadden gedacht. We hebben er het beste van proberen te maken en we mochten trots zijn met het resultaat. Tussenin konden we elkaar natuurlijk eens aflossen om het winkelcentrum te gaan ontdekken en de andere mini’s eens te gaan bekijken. We zagen heel wat toffe ideeën van andere mini’s. Op het einde van de dag hadden we ons Engels al vaak moeten bovenhalen en het ging dan ook steeds beter en beter.

Einde markt = terug naar het hotel om ons te wassen en klaar te maken voor het avondeten en de prijsuitreikingen.

Jammer genoeg hebben geen beide een prijs gewonnen maar aan de positieve kant hebben we de ervaring, vinden allebei de Mini’s. Na de prijsuitreikingen was er nog iets speciaals gepland wat iedereen natuurlijk leuk vond, de “afterparty!”, maar jammer genoeg waren er paar dingen verkeerd gelopen dus ging de party niet door, maar dan zijn wij samen nog iets gaan drinken in een café. Rond 1u hebben we dan besloten om terug te keren naar het hotel, daar we gezamenlijk nog iets gedronken tot 3u en dan in bed. Crustiny had hun vliegtuig om 9.30u dus zij moesten al om 7u vertrekken naar de luchthaven. Ma Jolie heeft dan nog de stad bezocht tot ze zelf hun vliegtuig hadden en richting België mochten keren.

Het was een boeiende en leerrijke reis waar we ons goed geamuseerd hebben onder elkaar en met onze nieuwe vrienden.

3 Vlaamse Mini-ondernemingen gingen naar de JA Europese Trade Fair in Haifa, Israel, 2-4 april 2014

Het verslag van ResQ Rangers

Na een lange vlucht en treinreis waren wij, vijf leerlingen van ResQ Rangers, in Israël aangekomen. Door de lange wachttijden bij de douane hadden we jammer genoeg de kennismaking gemist. Desondanks hadden we zelf contact gemaakt met de andere Europese Mini - ondernemingen. Als afsluiter van de eerste avond stond er een musical op de planning. Deze vonden wij fantastisch. De zangers-acteurs zongen en speelden prachtig. Hierna werden we omsingeld door Israëlitische meisjes, althans toch de jongens van onze groep. Deze waren zeer populair. Aan ambiance was er bij ons geen gebrek.

Vroeg opgestaan en genoten van het uitgebreide ontbijt. We waren klaar voor onze verkoopdag. Ter plekke hadden we al voordat de verkoop van start ging ons eerste pakketje verkocht. Super! Verrassend genoeg bleken er sommige mensen die we hadden leren kennen op de treinrit van Tel Aviv naar Haifa speciaal voor ons naar het shoppingcenter gekomen om ons te steunen. De verkoop was zeer succesvol: 21 pakketjes verkocht. Moe maar zeer blij keerden we terug naar ons hotel waar we een adembenemend uitzicht hadden over de stad Haifa.

Tijdens het galadiner werden alle groepen gesplitst en kon je zo nieuwe mensen leren kennen. Dit was een unieke ervaring. Bij de award uitreiking hadden de besten gewonnen. Jammer genoeg konden we geen award meebrengen naar België. Toch waren we niet ontgoocheld, want we hadden een zeer leuke en gezellige reis mogen meemaken.

Onze laatste dag in Israël hadden we doorgebracht in Tel Aviv. Bijzonder mooi was de helderblauwe zee. We konden nog vlug enkele souvenirtjes kopen op de lokale marktjes. Spijtig dat we geen tijd meer hadden om de stad beter te verkennen.

Bij deze willen wij dan ook het hele Vlajo-team bedanken dat ze dit voor ons mogelijk gemaakt hebben. We hebben in Israël drie fantastische dagen mogen beleven. Het was een reis om nooit meer te vergeten!

Vlajo Mini-onderneming Sapona uit West-Vlaanderen
was erbij in Riga 2013!

Vlajo Mini-onderneming Sapona verlegt grenzen!

Grenzen verleggen, dat is de essentie van ondernemen. Elk jaar verleggen ook vele Vlajo Mini-ondernemingen die fameuze grenzen. Meestal in de figuurlijke zin, maar af en toe ook letterlijk. Avontuurlijke mini-ondernemers die uit hun comfort zone treden, die de uitdaging over de grenzen zoeken en die zichzelf hiermee een enorme ontwikkeling en ervaring cadeau doen.

Sapona, de Vlajo Mini-onderneming van de Sint-Jozefhumaniora in Brugge, keek over de grens en trok op 13, 14 en 15 maart naar de Internationale Trade Fair in Riga (Letland), een verkoopdag die elk jaar een trekpleister is voor vele internationale mini-ondernemingen. Vijf ondernemers van het negenkoppige Sapona-team mochten richting Riga voor een grensverleggende uitdaging!

Eline, Cedric, Emelie, Guilio en Nona: "We volgen allemaal de richting economie-talen. Deze Trade Fair leek ons dé kans om 6 schooljaren theorie in de praktijk om te zetten én om onze mini-onderneming een stapje hoger te tillen. Het bood alleen maar voordelen: verschillende nationaliteiten leren kennen, netwerken, teamspirit versterken, ... en dat op een plaats waar we geen van allen ooit eerder geweest waren!"
  "In Riga konden we al meteen van het ondernemersleven proeven tijdens de twee georganiseerde bedrijfsbezoeken. De tweede dag was het D-Day met de start van de echte Trade Fair. Onze mooiste outfits haalden we uit de kast, onze stand maakten we verkoopsklaar en de kelen werden gesmeerd. Alles klaar om  de bezoekers en de andere mini-ondernemingen kennis te laten maken met onze traditionele en unieke Thaise bloemenzeepjes! De taalbarrière was soms niet te onderschatten, maar we leerden continu bij. Zo weten we ondertussen dat zeep in het Lets verdacht veel lijkt op het Westvlaamse zjepe. Met ons eigen taaltje én wat gebarentaal kom je dus al een heel eind!" Icon Wink

Zo'n internationale ervaring opende ons ook de ogen. Ondernemen is innoveren, dat werd snel duidelijk. De Italianen verrasten met een eigen variant op Monopoly, de Letten ontwikkelden een eigen kaartspel en de Roemenen gingen zelfs voor een heel nieuw onderwijssysteem, enz.... Veel van onze collega's bleken ook technisch sterk onderlegd, terwijl wij ons dan weer kunnen redden met onze sterke talenkennis.

We kijken met een voldaan en tevreden gevoel terug op deze ervaring. Aanvankelijk waren we wat onzeker, maar we zouden het meteen opnieuw doen. We hebben zoveel geleerd tijdens deze driedaagse, er zijn vriendschappen gegroeid en we hebben er echt van genoten. Om het in het Lets te zeggen:

"reizi muza pieredzi"
(once in a life time experience.)