Hoe start ik met VlajoChallenge?

stappenplan voor een vlotte opstart

 

Tip: volg indien mogelijk een workshop. We leggen er haarfijn uit hoe VlajoChallenge werkt, hoe je het in klas kan gebruiken en spelen met jou 2 oefenrondes om het spel te verkennen.

1. Login aanvragen

Registreer jezelf als leercoach op www.vlajochallenge.be
 

2. Spelhandleiding downloaden

Met dezelfde logingegevens kan u inloggen op deze www.vlajo.org. In het kenniscentrum kan u de spelhandleiding gratis downloaden. We raden sterk aan deze aandachtig door te nemen voor u aan de slag gaat. Zo krijgt u een goed beeld op het technische en inhoudelijke aspect van dit online educatief spel.
 

3. Leerplan, werkbundel en coachingtips

In het kenniscentrum vindt u tevens leerplannen en coachingtips gericht naar elk net specifiek. De pedagogische begeleiders hebben ondersteuning geboden bij het ontwikkelen van een werkbundel voor de leerlingen. Deze extra materialen zijn gratis downloadbaar.

Tevens kan je er de spelcertificaten downloaden die je na de laatste spelronde aan de leerlingen kan uitdelen.
 

4. Context

In VlajoChallenge is het steeds zo dat de spelers hun instellingen eerst helemaal in orde doen, waarna de leerkracht de ronde draait. Voor een duidelijk begrip: In de plaza (het winkelcentrum) moet elke speler zijn eigen onderneming opzetten en runnen gedurende de ‘week’. Een ‘week’ in het echt is een ronde in VlajoChallenge (alle spelers-ondernemers doen gedurende een spelronde/week de nodige inspanningen om hun bedrijf zo goed mogelijk te runnen. 'Zondagnacht' berekent de computer de concurrentie die speelt tussen de deelnemers op basis van hun gekozen acties.).
U kan de rondes draaien op uw eigen tempo.
 

5. Gratis testplaza spelen

Als nieuwe leerkracht heeft u een gratis testplaza die u kan aanmaken, waarin u 2 rondes kan spelen. Op die manier kan je het spel nog even in de vingers krijgen voor u met uw leerlingen aan de slag gaat.  Probeer dit uit: speel met collega’s, vrienden, gezin of gewoon zelf de 2 rondes.

  • Maak een plaza aan
    Via ‘leerlingen beheren’ kan u hierin spelers toevoegen. Dit eerste oefenspel kan u gratis spelers toevoegen. Voeg hier bijvoorbeeld een 4-tal spelers aan toe.
     
  • Via leerlingen beheren, kan u nu inloggen bij elke speler.
    U komt op die manier terecht in de account van de speler en kan aan de hand van de assistent de eerste stappen als ondernemer zetten. U probeert uw geleende geld zo goed mogelijk te investeren om daar hopelijk ook een mooie omzet mee te genereren. (winkel huren, producten inkopen via Vincent, producten bestellen voor de volgende ronde, eventueel een winkelupgrade uitvoeren om uw winkel extra kwaliteitsuitstraling te geven,….)
    Deze instellingen doet u voor elke speler (op het startscherm kan u telkens terug naar de lerarenaccount). Probeer wat te variëren in de keuzes die u maakt. Bijvoorbeeld, de ene speler huurt 1 duurdere winkel, de andere 2 kleinere winkels, in verschillende winkeltypes, enz.
    Probeer elke speler zijn kassa op 0 te hebben voor ze het logboek invullen en ‘groen licht’ geven. Op deze manier kan u vlot zien wie hoeveel verdiend heeft de voorbije week/ronde. (je kan niet geïnvesteerd geld sparen)
     
  • Nadat alle spelers hun instellingen hebben gedaan, draait u de ronde in de lerarenaccount. Nu berekent het spel de gevolgen van de acties die de spelers hebben uitgevoerd. Bekijk via de lerarenmodule het overzicht van de resultaten via 'tussenstand' en 'voortgang en resultaten'.
     
  • Nadat de resultaten zijn bekeken gaan de spelers met het verdiende geld opnieuw hun schappen vullen en trachten ze de rest van hun budget goed te investeren.
     
  • Wanneer de instellingen van de spelers opnieuw gedaan zijn, draait u de tweede oefenronde.
     
  • Bekijk opnieuw de 'resultaten' en de 'vooruitgang'. Indien er u bepaalde zaken niet duidelijk zijn, stel gerust vragen!
     
  • Hierna moet u de gratis oefenplaza herstarten (op de bol)

Daarna kan u credits aanvragen: voor elke leerling/student/speler is 1 credit nodig.
 

! Belangrijk: pop-ups zijn noodzakelijk in dit spel. De spelers mogen dus niet toestaan wanneer de browser voorstelt op pop-ups te verbergen! (indien toch gebeurd: bekijk de oplossing voor chrome)
 

6. Leerlingenspel aanmaken

Ofwel: Verder spelen met de proefplaza

Indien u met deze oefenplaza wil verder spelen met de leerlingen, activeer dan in 'leerlingen beheren' alle nodige leerlingen. Voor elke leerling die u activeert wordt een credit gebruikt!

Ofwel: Een nieuwe plaza starten voor de leerlingen

Of u maakt na de 'herstart' een nieuwe plaza aan om met de leerlingen te gaan spelen. Wanneer u leerlingen hierin toevoegt, zal u zien dat de credits daarvoor worden gebruikt. De credits staan binnen de 5 dagen op uw account nadat u ze aanvraagt. De factuur wordt automatisch opgestuurd naar het schooladres in uw account.

Voor uw leerlingen print u via ‘leerlingen beheren’ de loginbladen met de leerlingenlogins. Deze deelt u uit aan uw leerlingen zodat ze kunnen starten. U kan hen laten gebruik maken van de werkbundel (zie kenniscentrum VlajoChallenge, na inloggen op deze website met uw VlajoChallenge-login) zodat ze hun eerste stappen als ondernemer goed begeleid kunnen zetten.
 

7. Schoolcoaching aanvragen

Wanneer u dit wenst kan u eenmalig schoolcoaching aanvragen. Een Vlajo-coördinator biedt u hulp in klas. Doe de aanvraag wel tijdig op voorhand zodat we dit kunnen inplannen. We vragen hiervoor €30 vervoersonkosten als tegemoetkoming.

--> Doe de aanvraag voor opstarthulp door een Vlajo-coördinator
 

8. Speel en onderneem!

Daarna kan u zelfstandig verder, wanneer u vragen heeft of iets is niet duidelijk, kan u steeds contact opnemen via vlajochallenge@vlajo.org.